Ochrona seniora

Jak chronić seniorów i osoby starsze przed oszustwem? Zmiany w Prawach konsumenta. Jak rozwiązać umowę zawartą na pokazie lub wycieczce.

12/28/20222 min read

OCHRONA SENIORA

Chyba każdy słyszał po pokazach dla seniorów podczas których mogą oni kupić cudowne garnki, kołdry, urządzenia AGD - RTV czy pakiety medyczne po znacząco zawyżonych cenach. Pomimo wielu ostrzeżeń, które od lat pojawiają się w przestrzeni publicznej, biznes ten jest jednak wciąż na tyle dochodowy, że pokazy nie tylko trwają, ale wręcz ewoluują.

Jak działają takie pokazy?

Seniorzy, telefonicznie, zapraszani są na pokazy nowatorskich produktów lub losowania nagród, za udział w których, mogę otrzymać jakiś upominek. Drobny sprzęt AGD, parasolkę, poduszkę czy komplet bambusowej bielizny. Który senior odmówi darmowego prezentu za sam udział w wydarzeniu? Jednak podczas takich pokazów bardzo skuteczni sprzedawcy przekonują widzów, że tylko dziś i tylko w tej chwili mają jedyną i niepowtarzalną szansę zakupu tegoż produktu w bardzo atrakcyjnej cenie, obniżonej o wiele procent a jeszcze dla pierwszych chętnych dodatkowy rabat. Brak środków finansowych nie jest oczywiście problemem ponieważ na sali znajdują się przedstawiciele banku którzy z uśmiechem na ustach przygotowują umowę kredytową. I taki senior opuszcza pokaz z kompletem zupełnie niepotrzebnych garnków, kupionych po znacznie zawyżonej cenie i kredytem, na który najczęściej go nie stać. Mimo wielu kampanii społecznych proceder od lat trwa w najlepsze.

Z inicjatywy Prezesa UOKiK wprowadzono regulacje, które mają ukrócić nieuczciwe praktyki na pokazach handlowych.

Na czym polegają zmiany?

LEPSZA OCHRONA SENIORÓW - DLA KUPUJĄCYCH NA POKAZACH I WYCIECZKACH

  • Został wydłużony z 14 do 30 dni termin na odstąpienie od umowy zawartej podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki. W przypadku pokazów nadal będzie to 14 dni.

  • Wprowadzony został zakaz zawierania umów finansowych ( kredytowych lub pożyczki) podczas pokazu lub wycieczki. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. umowa pożyczki, będzie nieważna i nie będzie wywoływać skutków dla konsumenta.

  • Wprowadzony został również zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy. Dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu, wycieczki lub nieumówionej wizyty u konsumenta. Rozwiązanie pozwoli na podjęcie świadomej decyzji o zakupie, a konsumenci nie będą narażeni na straty finansowe, gdy z niego zrezygnują w ustawowym terminie. Dla przypomnienia w przypadku pokazu czas na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni podczas nieumówionej wizyty w domu konsumenta lub wycieczki 30 dni

  • Konsument będzie miał również możliwość odstąpienia od niektórych umów o świadczenie usług zdrowotnych zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Chodzi przede wszystkim o tzw. umowy obejmujące abonamenty medyczne. Dotychczas tacy przedsiębiorcy wykorzystywali nieostre przepisy zgodnie z którymi prawo do odstąpienia od umowy nie obejmowała umów dotyczących usług zdrowotnych świadczonych przez pracowników służby zdrowia pacjentom w celu oceny, utrzymania lub poprawy ich stanu zdrowia, łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych, bez względu na to, czy są one oferowane za pośrednictwem placówek opieki zdrowotnej.

  • W tym miejscu warto również przypomnieć, że od dnia 26 maja 2022 r. został wprowadzony zakaz sprzedaży wyrobów medycznych poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli np. na pokazach. Zawarta umowa z mocy prawa jest nieważna

    Jeśli jednak konsument zawarł taką umowę zapraszam serdecznie do kontaktu ze mną. Pomogę Państwu ją podważyć.

Zapraszam do kontaktu!

Obraz autorstwa pressfoto na Freepik